שורה תחתונה: מתחרה רצינית בקטגוריה שלו.
קטנועים בנפח 125 סמ"ק הם כלי תחבורה אידיאליים לרכבים עירוניים. פלח השוק התחרותי הספציפי אנחנו עליו מדברים, חמוש בגלגלי 14 אינץ', רווי ביצרניות גדולות כמו מאהה והונדה, שמציעות דגמים פופולריים ומאובזרים. זה, QJMotor – מותג סיני חדש יחסית בשוק האירופאי וגם בישראלי, אבל ותיק מאוד במזרח – נכנס לזירה הזו עם ה-MTX125, שמבטיח לא מעט בכל הסעיפים. האם הדגם הזה יכול להתחרות במובילי השוק? על הנייר, הוא יותר ממוסמך לזה, ומחירו התחרותי יוצר את זה למשימה קלה יותר - כל שנותר לעשות הוא להוציא אותו מהר ולרכוב עליו כדי לראות - האם ל-MTX125 יש את המעבר לכוכב החדש של הקטגוריה?
כמו בקטנוע עירוני אחר שבחנו לאחרונה במגזין, הימאהה RayZR 125, גם ה-MTX מצויד מערכת Start&Go שמחליפה את הרכיבים הרנטור והסטרטר הרגילים ברכיב אחד המאפשר התנעה שקטה וגם דימום המנוע חוזר ברמזור והתנעה במשיכת המרצת, וכן – גם עזר. חשמלי, היברידי קל תקראו לזה, מתחיל הנסיעה, מה שמשפר את התאוצה ומוריד את תצרוכת הדלק, להוסיף למשקל הקטנוע. זה מביא את תצרוכת הדלק שלו לכ־50 ק"מ לליטר בתנאי המבחן, נתון פתיחה מרשים בהחלט.
כמו הדגמים בהם הוא מתחרה – הונדה PCX, ימאהה NMAX, קימקו סקייטאון, סאן יאנג Jet-14 Evo ועוד כמה קרוסאוברים שמגדירים את עצמם "אדוונצ'רים" – יש לו גלגל 14 אינץ' מקדימה ו-13 אינץ' מאחור, אבל משם הוא מתרחק מהם ומציע את החבילות. המקיפות כיום. יש לו תאורת LED מלאה, מערכת ABS ומערכת Keyless, שהיא די סטנדרטית בדגמים המקבילים, ולזה הוא מוסיף חיישני לחץ אוויר בצמיגים, הצגת TFT גדול עם קישוריות בלוט ויכולת שיקוף של מכשיר הסלולרי, כפתורי כידון מוארים, שני תאי אחסון מתחת. לכידון וצמד שקעי טעינה USB (מסוג A ו-C) בתא השמאלי, בקרת אחיזה ומצלמת דרך מובנית באיכות 1080P.
המנוע של ה-MTX125, חד-צילינדרי מקורר נוזל בנפח 125 סמ"ק, עם גל-זיזים עליון יחיד וסיוע חשמלי, מייצר הספק של 14.6 כ"ס ב-8,750 סל"ד ומומנט של 1.2 קג"מ ב-8,250 סל החד, מרגיש מבין אולי, החזקים ביותר בקטגוריה. החל פתיחה (המתוגברת חשמלית), דרך תאוצות הביניים, וממשיך חזק עד למהירות הפיתוח שמוגבלת ל-109 קמ"ש – מבאס, כי המנוע הרגיש לנו כאילו יש בו פוטנציאל להגיע למהירויות גבוהות יותר. ואיכותי. מערכת Start & Stop, הופכת את הנסיעה לחלק ויעילה יותר ומאפשרת תאוצות מהירות שמורגשות היטב.
המתלים מכוונים על הצד הנוקשה, אבל הם מתפקדים טוב ומספקים נסיעה נוחה וצפויה. הוא מתמודד יפה עם כל תחלואי העיר – בורות, פסי האטה – ולא מתרסק לתוכם או משמיע קולות מוזרים, זה גם בזכות המשקל הקל שלו, שעומד על 138 ק"ג. מה שבולט בקטנוע היא היציבות והביטחון שהוא משרה, במיוחד בזכות הגלגל הקדמי בקוטר 14 אינץ', שמעניק תחושת ביטחון והיגוי מדויק. תנוחת הרכיבה גם היא מפתיעה – מאפשרת למתוח את הרגליים באופן נוח, מבלי להרגיש צפיפות או קושי במרחב. הקטנוע מרגיש בטוח גם על כבישים משובשים ובמקומות עם אחיזה, ואפילו עם מורכב מאחור, הוא מתנהג בצורה נשלטת. הצמיגים הפתיעו עם אחיזה מצוינת, ובסך הכל, הכלי הזה מעניק רק תחושת קלות וביטחון, ולא לרוכב – גם המורכב נהנה ממרחב מאחור ונוחות. הכידון החשוף בגימור ניקל ממוקם נמוך, לא רחב מדי "צר במובן הרחב של המילה" – ומרגיש טבעי ונוח, המושב בגובה נגיש לשלל רוכבים וגם נוח במיוחד, הרבה מעבר למה שציפינו או לסטנדרט בקטגוריה.
ה-MTX125 מצויד מערכת בלימה מרשימה המעניקה תחושת שליטה מלאה ועוצמה מספקת לעצירה מכל מהירות. הבלם הקדמי הוא דיסק פרפרי בקוטר 240 מ"מ עם קליפר דו-בוכנתי, והאחורי בקוטר 220 מ"מ, עליהם מופקדת מערכת ABS של בוש, שמתערבת בצורה חלקה ומדויקת ומאפשרת בלימה מבוקרת במצבי אחיזה ירודה. בנוסף, ידיות הבלמים מתכווננות לארבעה מצבים – תכונה שימושית סמוסיפה לנוחות ומאפשרת התאמה להעדפות הרוכב. עוד תוספת מעניינת היא בלם היד בידית שמאל, המאפשרת לנעילה שלו כשהקטנוע במצב חניה.
מתחת ללמושב יש מקום לקסדת 3/4 בלבד אולי עוד זוג כפפות, ובעוד שהתאים מקדימה לגדולות, כנראה שיהיה צורך בשימוש יום יומי נוח. ה-MTX 125 עולה בקלות מדרכות מתבקש לעשות זאת, גם אם הן גבוהות מהרגיל – אין מפגש עם הגחון. מערכת ה-Keyless נוחה לשימוש ואינטואיטיבית, וניתן לפתוח את תא האחסון היחיד מהשלט המעוצב. רכיבה בתחומי העיר מהנה, כשהקטנוע הזריז עובר בין הרכבים בעומס התנועה, המראות ממוקמות כך שהן לא מפריעות והחלקה משרתת את הרוכב בההאצה לצורך חמיקה אבל גם במקומות שבהם באמת צריך יותר שליטה בומינון. לעיר, לפרברים הקרובים, כל עוד יש תנועה שמטה מעט את הכביש והוא לא פנוי לחלוטין, אפשר לעשות איתו את הרכיבה הזו בביטחון מחוץ לבסיס כמעט יום יומי, אך הגבלת המהירות הופכת את זה לפחות אידיאלי כשהכביש פנוי. והמהירות בו עולה לכדי דחיקה לשול. מיגון הרוח הבסיסי מפסיק להיות אפקטיבי קצת אחרי 90 קמ"ש.
העיצוב משלב בין מראה מודרני וייחודי לתחושת פרימיום. קטנוע המבחן הגיע בצבע שחור מט, שמצא חן בעינינו הרבה יותר מהלבן המבריק – הוא נותן לכלי לוק יוקרתי שמושך מבטים. רמת הגימור והבנייה יותר ממספקת ועולה על המצופה. מבחר גדול יותר של צבעים אולי גם גרפיקות דו-גוניות משולבות יעשו לכלי רק טוב. לוח המחוונים קריא ומציע תצוגת יום ולילה, עם שפע של מידע ועם אפשרות להקרין את תוכן מכשיר הסלולרי על הצג. עם מיכל דלק של 8 ליטר ותצרוכת דלק כל כך נמוך, יש לו בערך 350 ק"מ בין תדלוק לתדלוק.
לסיכום, ה-MTX125 של QJMotor מציע חבילה מקיפה ומרשימה בהשוואה למתחרים בקטגוריה, עם ביצועים מרשימים ואבזור שמעניק לו יתרון על מתחריו. מחירו – 16,985 ₪ – נמוך מהם בכמה אלפים, הוא מתאים למשתמש, חסכוני אוסול לתחזוקה, יכול להציע שילוב של טכנולוגיה, בטיחות ואבזור שנדיר למצוא יחדיו בקטנועים מקבילים – כמו בקרת אחיזה, מערכת היברידית, חיישני לחץ אוויר, תצוגת TFT חכמה ועוד. אין לנו ספק שאם הוא היה שם של מותג מוכר יותר, הוא היה מעשי לכוכב הקטגוריה. עם זאת, בשל עניין בקטנוע סיני מיצרן פחות מוכר, הוא יצטרך לעבוד יותר בשביל לזכות בתואר הזה, אבל יכול - יש לו את כל מה שצריך כדי להפוך לכוכב של מחוז גוש דן.
הכתבה נעשתה על ידי מגזין מוטו לכתבה לחץ כאן